donderdag 1 oktober 2015

BZZZZZZZZZ...


Kent u de Aziatische Frelons ? Voor diegenen die ze niet kennen klinkt het waarschijnlijk als een verrukkelijk gefrituurd Oosters hapje. Met een zoetzuur sausje erbij wellicht onweerstaanbaar.
Voor de mensen die er al eens mee te maken hadden ligt de waarheid iets anders.
In 2004 zette de Frelon voor het eerst POOT op Europese bodem. Via de haven van Bordeaux, als blinde passagier. Een zwangere koningin deed haar winterslaap in een partij Chinese boompjes, bestemd voor een boomkweker hier in de mooie Lot-et-Garonne.
Zo werd het eerste nest geboren. Sinsdien rukken de killer-bees elk jaar honderd kilometer uit naar alle windrichtingen. 
Ondanks mijn ontzag voor wat nog maar van dichtbij of van veraf ruikt naar natuur, krijg ik van die vliegende monsters spontaan de slappe buikloop. Alleen al het lawaai wat ze produceren doet al mijn haren ten berge rijzen.
Het kleinste kind weet dat Frelons en wespen vooral in de zomer en het verlengde daarvan hun nesten bouwen.
Nu is het zo dat we op het domein met twee grote nesten zitten, ééntje op onze zolder en ééntje in de schouw van de buren.
Even SOS FRELON bellen denk je dan. Een firma uit Gavaudun, lekker dichtbij. 
Wat denk je ? Ze zijn op jaarlijks verlof. Nu vraag ik jou. Ligt het aan mij of is dat toch niet net een tikkeltje bizar ? Net als de nesten hun maximum-volume bereiken, er even lekker tussenuit. Dat lijkt me net al zo vreemd als een ijsjesverkoper die zijn deuren zou sluiten in augustus.
Ik heb het al vaker gezegd en dit bewijst het nog maar eens. Niet Amerika is het land van de onbeperkte mogelijkheden. Als het aankomt om zelf een zaak op te starten, dan moet je in Frankrijk zijn. Omdat de Fransen totaal niet commerciëel zijn.
Van uw correspondent ter plaatse.
A+

Geen opmerkingen:

Een reactie posten