zaterdag 2 juni 2012

HET NU-MOMENT


Lieve lezer. de zon schittert de laatste weken zo ontzettend hard aan het firmament, alsof ze te horen heeft gekregen dat ze aan haar laatste weken bezig is. Dat het de allerlaatste keer is dat het mag. 
Mag ik u trouwens lief noemen? Want misschien bent u helemaal niet lief. Bent u daarentegen een echt takkenwijf. Die de kindjes van haar buren terroriseert. Of bent u een echte klootzak. Die van twee walletjes eet. En iemand die van twee walletjes eet, eet er ook van drie. 
Wist u dat de gedachten die we de eerste twaalf minuten van de dag hebben, bepalen hoe die dag er verder zal uitzien? Dat heeft een Taïwanees onderzoeksteam onlangs bekend gemaakt. Dit betekent dat onze gemoedstoestand eigenlijk volledig afhankelijk is van pietluttige details. Details die bepalen of jouw dag al dan niet compleet in de soep draait, dan wel of het een standing-on-top-of-the-world-dag wordt. 
En als je die details nu eens minutieus zou beginnen te ontleden. Tot welke conclusies zou je dan komen? Tot onthutsende, tonder enige zwijfel. Alles is terug te brengen tot één punt. Tot één klein woord. NU. We zijn gewoon gewoon verleerd om in het NU te leven. We zitten met onze geest vast in het verleden. Maken ons zorgen over dingen die zijn geweest. Waar we geen kloten meer aan kunnen veranderen. Of we piekeren over zaken die in de toekomst eventueel nog moeten gebeuren. We maken constant veronderstellingen. En wanneer doen we dat? In de enige tijd die we hebben. Het NU-moment. Waardoor we die volledig vullen met nuteloos gepieker die een hond nog niet in zijn gat zou willen. Ik probeer hier niet voor Onze-Vader te spelen. Want ook ik pleit schuldig. Maar ik ben me er wel al van bewust. En bewustzijn is de eerste stap naar genezing. En het heeft allemaal te maken met dat prachtige cadeau die wij mensen als enige zoogdieren mochten ontvangen, de full-option-versie van het denken. Als we dat denken van ons zouden kunnen uitschakelen, zouden we meteen ook verlost zijn van onze slechte dagen. Neem nu bijvoorbeeld een vogel. Als die tegen een raam vliegt, heeft hij twee opties. Of hij is de kop in. Of hij vliegt gewoon verder. Denk je dat dat zijn dag zal bepalen? Dat hij ‘s avonds, wanneer hij thuiskomt, nog een potje zal zagen over wat hij wel niet is tegengekomen die dag? Ik dacht het niet. 
Over vogels gesproken. Enkele jaren geleden liep ik op een avond door Terneuzen. Bent u ooit al eens in Terneuzen geweest? Buiten enkele coffee-shops, valt er werkelijk geen fluit te beleven. Maar ik had er toch één van de meest magische momenten uit mijn leven. Het was valavond. Op het houten staketsel in de haven verzamelden honderden meeuwen. Op zoek naar een plaatsje voor de nacht. Hun gekrijs was oorverdovend. Maar toch prachtig. 
Geluiden zijn veelal vermoeiend. Het geluid van verkeer. Het geluid van bouwwerkzaamheden. Het geluid van een zagende vrouw. Maar het geluid van de natuur is altijd betoverend. Het was een prachtige dag geweest. De zon zakte langzaam in de Westerschelde. Centimeter voor centimeter verdween de oranje bol achter de horizon. En op het moment dat het laatste stukje zon in het water zakte, werd het in één klap muisstil. Alsof iemand het volume had dichtgedraaid. Magie in het kwadraat. Van het kubiek. Tot de macht achtentwintig. 
Is de rook om je hoofd al verdwenen?
Heeft onze buurman echt witte ooievaarsbenen?
En wonen hier echt zoveel Chilenen?
Bij leven en welzijn, tot een volgende aflevering van les deux fromages en France.
Van uw correspondent ter plaatse.
A+

1 opmerking:

  1. Dag Koen en Katrie en natuurlijk Zonne ! :-)

    Wat de zon betreft, hier in Vlaanderen gaat de zon nog te dikwijls mee vakantie en dan..... maakt de waterman daar serieus misbruik van.

    Gemoedstoestand ? Dat de dag door allerlei zaken mensen inbegrepen, onze gevoelens gemoedstoestand bepalen, daar twijfel ik niet aan. De ene dag is de andere dag niet. Soms lopen wij mensen over wolken en op andere momenten, met loodzware schoenen op deze aardkluit rond. We zullen het leven maar nemen zoals het is. Eigenlijk hebben wij ( dikwijls ) ook geen andere keuze.

    Het NU-moment is voor de meeste mensen een LATER-moment. Eigenlijk zouden wij mensen, het beste in het NU-moment leven want elke minuut, seconde kan uw laatste zijn. Jammer genoeg is er niet altijd de mogelijkheid om in het NU-moment te leven. De werkelijkheid is meestal anders. Er gebeuren in een mensenleven goede en slechte dingen en die zijn gewoonlijk bepalend hoe onze dagen en nachten er uit zullen zien. Dat noemen ze in twee woorden, HET LEVEN :-)

    De full-option versie van het denken is niet altijd een geschenk. Kijk maar hoe mensen met de aarde en zijn medebewoners omgaan. Wij mensen eigenen ons graag de eer toe van de slimste aardbewoners te zijn maar bewijzen meer dan eens het omgekeerde en ook dat, valt onder het begrip HET LEVEN. :-)

    Honderden meeuwen die in de haven samen komen om een plaatsje te zoeken om de nacht door te brengen komt mij ook niet vreemd over. Ik ga tijdens mijn vakantie in Arzal dikwijls naar een restaurantje aan de haven en zie daar het schouwspel van meeuwen die een plaatsje voor de nacht zoeken regelmatig. Veel lawaai en dan.... niets meer, plotse stilte. De plaatselijke mussen houden mij 's avonds aan het restaurant nog het langste gezelschap. Zij hopen dat ze voor ze slapen gaan, dat er nog etensrestjes van de restauranttafeltjes vallen al dan niet bewust door de gasten. :-) Als mijn buikje voldaan is laat ik alles wat bezinken door een wandeling daar aan en rond de haven. Op zo'n ogenblikken denk ik wel eens, zouden wij mensen niet wat meer van al de pracht om ons heen genieten en wat minder tijd en energie verspillen aan dingen, zaken die het eigenlijk niet waard zijn. Ik neem nu uw voorbeeld de vogels: Zij worden wakker en houden zich alleen maar bezig met eten zoeken, een nest bouwen, zich vermenigvuldigen en voor de rest van de dag van de hun omgeving genieten. Op het einde van de dag weer hun oogjes toe om de dag daarop weer voor de volle 100% van het leven te gaan. Die leven echt volgens het NU-moment. :-)

    Geluid en stilte ? Een dag, nacht in Turnhout of in Arzal een levensgroot verschil ! Ik moet het jullie niet uitleggen want het verschil tussen uw vorige woonplaats Turnhout en uw huidige woonplaats Saint Méard de Drone is zeker niet anders. Heerlijk als de natuur om je heen u zachtjes in slaap wiegt.

    Zagende vrouwen beste Koen, wij mannen moeten echt niet voor hun onderdoen en zeker niet als we wat teveel gedronken hebben want dan zijn wij mannen kwestie zagen nog op ons best maar dat weet je zelf ook wel he beste Koen niet dat ik u als een zageman beschouw hé ! :-) Naar het schijnt zaag ik vooral gedurende de nacht tijdens het slapen heel wat af. Ik geloof daar niets van want ik heb 's morgens naast mijn bed nog nooit houtblokken, planken laat staan houtzaagsel aangetroffen. :-)

    Slaap lekker daar in Saint Méard de Drone !

    Nonkel Herman

    BeantwoordenVerwijderen