zondag 17 juni 2012

MON BONHEUR


Zondagmorgen. Negen uur. Eenentwintig graden. Het is hier zo stil, dat je de muizen hun ontbijt hoort nuttigen. 
Tijdens mijn ochtendwandeling naar de bakker werd ik alweer verwend. Eén hertje. Twee hops. En een ezel. Hebt u al ooit eens een hop van dichtbij gezien? Met voorsprong de mooiste vogel die hier leeft. Al zijn er natuurlijk geen lelijke vogels. In de natuur zijn er trouwens geen lelijke dingen te vinden. Het is slechts een etiket die wij mensen erop kleven. 
Na mijn wandeling voelde ik me dan ook de koning te rijk. Rijk zijn is trouwens niet zo moeilijk. Wie het wil zijn moet niet zijn vermogen vermeerderen, maar enkel zijn hebzucht verminderen. En geef toe. Geld is ook een vreemde materie. Als je het spaart, heb je er niets aan. Als je het uitgeeft, ben je het kwijt. 
Enkele dagen geleden hadden we Belgische vrienden op bezoek, die hier zo’n vijftig kilometer verderop logeren. Het was een héél gezellige dag, zo gezellig dat wij vandaag hun richting uitgaan. Méteo France voorspelt achtentwintig graden, het wordt dus een zwembad-dagje met BBQ. Zwemmen zal mij trouwens deugd doen, want sinds we hier zijn gearriveerd, ben ik vijf kilogram bijgekomen. En men zegt dat je van zwemmen slank wordt. Al vraag ik me wel af wat walvissen dan verkeerd doen. Onze buurvrouw Jeanine is zonder twijfel ook een fervent zwemster. Want zij is zo slank als een ree. Of hoe heet zo’n grijs dier met een slurf ook alweer? 
Het is trouwens heel opvallend dat er deze week maar liefst drie olifanten in gevangenschap zijn overleden. Zou dit een voorbode zijn van wat ons nog te wachten staat? 
En dan wou ik nog afsluiten met een verhaaltje. 
Een vogeltje vliegt ‘s winters in de ijzige kou en stort bevroren neer. Een koe die in het weiland loopt, laat zijn stront op haar vallen. Door de warmte ontdooit het vogeltje. En begint het van puur geluk weer te fluiten. De kat van de boer hoort dat, haalt haar uit de stront en eet het vogeltje op.
Moraal van dit verhaal:
Niet iedereen die op je schijt is je vijand.
Niet iedereen die je uit de stront haalt, is je vriend.
En als het je een keer meezit, hou dan alsjeblieft je bek dicht in plaats van het over de daken uit te schreeuwen.
En als het je een keer tegenzit, heb je misschien wel iets aan volgende uitspraak: Wat voor Napoleon het eindstation was, was voor ABBA het begin. 
Worden de Grieken, na het kneusje van Europa, nu ook Europees voetbal-kampioen?
Is het synoniem van dapper Koen?
En hebt u ook nog zoveel te doen?
Stem af op het zelfde uur, op dezelfde zender, voor alweer en gloedje-nieuwe aflevering van les deux fromages en France.
Van uw correspondent ter plaatse.
A+

1 opmerking:

  1. Dag immigranten !

    Vandaag zondag nog niet buiten mijn deur geweest nochtans, het ligt niet aan het weer want dat is al heel de dag droog en zonnig. Eigenlijk wilde ik op de rommelmarkt wat gaan rondneuzen, nog een terrasje doen en daarna nog even naar de bakker voor lekker vers brood. Van mijn plannen is er niets in huis gekomen. Ik ga maar beroep doen op mijn diepvriesbakker. Ik word luier met de dag ! Schaam u nonkel Herman !

    Morgen 11:00h naar mijn huisdokter om mijn ziekteverlof te laten verlengen. Nog maar twee keer en dan kan ik aan mijn gewoon verlof beginnen en dit tot eind september. Op 1 oktober eindelijk de grote vrijheid ! Ik krijg dan poen zonder daar nog iets voor te moeten doen. Voorbije woensdag de controledokter van mijn werk over de vloer gehad. De eerste keer op 46 jaar tijd. Het was een controledokter uit Turnhout zelf en die brave man had onmiddellijk door dat hij mij niet meer aan het werken zou krijgen. Een verstandige kerel, een man met veel inzicht die dokter. Mij nog werken sturen voor die laatste twee maanden zou ook belachelijk zijn hé. Na de dokter nog naar mijn baas om hem te verblijden met de verlenging van mijn ziekteverlof. Ik doe dat persoonlijk zo ziet die mens mij toch ook nog eens een keer :-) Ach ja, ook nog naar het postkantoor op de Grote Markt om een pakje uit de UK op te halen. Ik heb mij weer even op eBay laten gaan :-) Voor de rest van de dag, uitrusten denk ik :-)

    Leven als God in Frankrijk en dan maar verwonderen van die extra vijf kilo ! Geen paniek, geen erg want nu heb je nu wat meer gewicht om in de schaal te werpen dus toch nog voor iets goed :-) Met zwemmen kan je zeker wat kilo's kwijt geraken. Wat die walvissen verkeerd doen beste vrienden is heel eenvoudig uit te leggen. Wij mensen eten niet tijdens het zwemmen walvissen wel en nog geen klein beetje en als jullie mij niet geloven, maak ik jullie toch iets anders wijs :-)

    Wat dat vogeltje, koe en kat betreft,daar zit iets fout met die kat. Een vogeltje bedolven onder de shit van die koe daarna nog oppeuzelen, smakelijk kan dat echt niet zijn. Die kat zit zeker met een paar problemen. Misschien zijn haar ogen niet meer zo goed en zijn haar smaakpupillen en reukorgaan waarschijnlijk ook naar de bliksem :-) Als jullie het weten, laat het mij dan ook maar weten :-)

    Straks naar de voetbal zien en stilletjes hopen dat zij de Hollanders van die Portugezen op hun donder krijgen. Onsportief ? dat wel maar dat zouden zij ons Belgen ook toewensen :-) Daar twijfel ik zelfs niet aan ! Ach, ze mogen van mij best winnen hoor die Hollanders maar dan wel op een duidelijke, overtuigende manier. Wat ze tot nu hebben laten zien is echt geen team een kampioenstitel waardig.

    Tot de volgende beste Koen, Katrien en Zonne !

    :-) Uw Turnhoutse suporter, nonkel Herman :-)

    BeantwoordenVerwijderen