zaterdag 14 juli 2018

BLOEMKOOLSOEP

Met veel interesse lees ik alweer ruim anderhalf jaar trouw de blog van deze twee, of tegenwoordig een (?), kaas. Hoor ik erbij? Ik weet het niet, ik zou er best bij willen horen. Al is het alleen maar omdat ik als kind werd uitgescholden voor kaaskop. Dat schept toch een band.

Voetbal schept ook een band. Nooit heb ik me geïnteresseerd voor deze sport, afgezien van een keer tijdens de sportdag van de lagere school waar ik, omdat de tegenpartij werd afgeleid, twee doelpunten achter elkaar kon maken. Helaas vond de tegenpartij dat niet zo leuk en werd ik uitgemaakt voor kaaskop. 
Maar, de afgelopen periode heb ik toch regelmatig een voetbalwedstrijd gezien. Opeens heb ik ergens meer verstand van dan de mensen om mij heen en weet ik welk team er tegen wie speelt en waarom. En weet ik het niet? Dan vraag ik het gewoon aan mijn beste vriend. 

Tijdens de match Frankrijk - België voelde ik mij toch enigsinds vreemd, op Franse bodem in een café zitten met alleen maar supporters voor België, deed mij ernstig twijfelen. Ik wilde neutraal blijven, maar ook ik moest kleur bekennen van de mensen aan mijn tafel. Ik laat in het midden wat ik koos, voordat ik virtueel uit wordt gemaakt voor blauwe kaaskop. 

Ik verheugde mij op een grote after party met al die Belgische supporters in het café, maar na de 1-0 begon ik me er langzaam bij neer te leggen dat het een rustige avond zou worden. Er werd uit stress door een trouwe Belgische supporter spontaan gerookt, gespuugd en gescholden, om en over mij heen. Ik wist oprecht niet dat voetbal kijken dit gedrag los kon maken bij mensen. Het bier vloog na het eindsignaal over de tafel. Toen was het zeker, er komt geen after party, eerder een troost party. Het universum maakte er toch nog een gezellige avond van met moppen, raadsels en een spelletje boggle. Waarbij die rokende, spugende en scheldende supporter alle frustratie om had gezet in wilskracht om toch nog iets te winnen die avond. En dat deed hij. 

Is die Belgische supporter een vriend van ons? Een dik jaar geleden vroeg hij zich dat zelf ook af. Er was toen wel een connectie. Hij vindt dat je met echte vrienden minstens éénmaal zo goed moet zijn doorgezakt dat je na verloop van tijd niet meer weet van welke planeet je precies afkomstig was. Dat hebben we nog niet van het lijstje kunnen afvinken, maar wat niet is kan nog komen. Voor nu ben ik erg content met mijn plekje op deze fromaggioblog als buitenlandse kaaskopblogger. Dank daarvoor. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten