maandag 16 april 2012

NIEUWE REGELS FRANKRIJK



Alcoholtester verplicht in Frankrijk
Het decreet dat de aanwezigheid van een alcoholtester verplicht voor alle bestuurders is op 28 februari 2012 in het Franse Staatsblad verschenen. Deze regel geldt ook voor toeristen en gaat in werking op 1 juli 2012. Wie niet in orde is tijdens de overgangsperiode, tussen 1 juli en 1 november 2012, zal een waarschuwing krijgen. Vanaf 1 november 2012 word je bestraft met een boete van € 11.
De alcoholtester
Het gaat om blaastests die voorzien zijn van een vermelding “CE” (Conformité Européenne) of “NF” (Norme Française). Deze alcoholtests zijn onder andere verkrijgbaar bij de apotheek en auto speciaalzaken (stukprijs ongeveer € 2). De tests blijven ongeveer 2 jaar geldig. Een elektronische tester die voorzien is van de vermelding “CE” of NF” is ook toegestaan, maar deze kost € 100 tot € 150.
Hoe gebruiken?
Bedoeling is dat de bestuurder bij twijfel over zijn alcoholgehalte zelf kan bepalen of hij wel of niet zijn een voertuig te besturen. Het gebruik van de test is niet verplicht. Aangezien je bij een controle steeds een niet-gebruikte test moet kunnen voorleggen, is het raadzaam om minstens twee alcoholtesters aan te kopen. Als je de test wil gebruiken, wacht je best een half uur na je laatste consumptie om een zo correct mogelijke benadering van je alcoholgehalte te krijgen.
Waarom?
Rijden onder invloed is één van de belangrijkste oorzaken van dodelijke ongevallen, ook in Frankrijk.
De Franse overheid werkt daarom op twee pistes:
Sinds 1 december 2011 geldt de verplichting voor (uitgaans)gelegenheden die alcohol serveren en ’s nachts open zijn om hun klanten alcoholtests ter beschikking te stellen.
Vanaf 1 juli worden alle bestuurders verplicht een alcoholtest in de wagen te hebben. De wet “Elke bestuurder van een gemotoriseerd voertuig, uitgezonderd bromfietsen, moet in het bezit zijn van een nog niet gebruikte alcoholtest (éthylotest).”
GPS met flitslocaties in Frankrijk
Sinds 5 januari 2012 is in Frankrijk het gebruik en bezit van iedere vorm van flitslocatie-signalisatie verboden. Dit verbod omvat apparatuur die waarschuwt voor mobiele en vaste meetapparatuur en kan worden bestraft met maximaal € 1500 boete. Dus niet alleen navigatiesystemen zijn verboden, ook andere elektrische apparaten met deze functie zoals een laptop, PDA of een mobiele telefoon mogen geen flitslocaties aangeven.
Er zijn GPS-toestellen waarbij je deze functie kan uitschakelen, maar er zijn er ook waarin dit vast wordt aangegeven. De producenten van deze GPS-toestellen krijgen momenteel de kans 

1 opmerking:

  1. Hoi Koen, Katrien en Zonne.

    Ik zal mij ook maar zo'n alcoholtester aankopen om regel te zijn met de Franse wetgeving. Als ik met de auto een uitstapje maak drink hoogstens of één pintje bier of één glaasje wijn dus dronken gaan ze mij achter het stuur van mijn auto nooit aantreffen. Ik ga die alcoholtester wel aankopen in La Roche Bernard een zestal kilometer vóór mijn bestemming Arzal in Bretagne. Gewoonlijk vertrek ik hier in Turnhout omstreeks 10h30 a 11h00. Daarna rijden tot La Roche Bernard 840 kilometer verder om de dorst van mijn auto lessen bij een Total service/tankstation. Gewoonlijk heb ik dan ongeveer acht uur rijden op mijn actief zitten. Op heel de rit maak ik hoogstens, indien nodig een plasstop. Als de vakantiewoning in Arzal dus een zestal kilometer verder vrij is, mag ik in de voormiddag gewoonlijk tussen 9h30 en 10h00 de sleutel de sleutel van het huis al in ontvangst nemen. Als die dag altijd een zaterdag nog andere toeristen vakantiegangers daar verblijven wordt de overdracht van de vakantiewoning tussen 12h00 en 13h00. Officieel krijg je de sleutels pas vanaf 16h00 maar nonkel Herman is een goede klant dus.... dan kan er wat meer :-) Indien ik niet in de voormiddag over de vakantiewoning kan beschikken, rijd ik twee kilometer verder naar de barrage aan de rivier Villaine die vier kilometer verder uitmond in de Atlantische Oceaan. Daar heb ik een mooie plek waar ik mijn broodjes lekker naar binnen werk. Eenmaal gedaan blijf ik in mijn auto om met wat muziek op, van de omgeving te genieten. Dat duurt gewoonlijk niet lang want binnen de kortste keren ben ik daar bezig met de diktste eikenbomen door te zagen. Ik ben niet voor niets meubelmaker/timmerman geweest he ! Dat waren nog de goei jaren vóór ik het plunje van gevangenenbewaarder aantrok ! :-) Ach ja, bedankt voor de gps navigatie tip ! Dat wist ik nog niet ! Gelukkig geen probleem want ik kan de funtie van flitslocaties melden uitschakelen. Het kan zijn dat ik dat niet doe want op de 32 jaar dat ik in Frankrijk mijn vakantie doorbreng, heb ik nog nooit verkeerskontrole van politie en of gendarmerie gehad. In Arzal heb ik de voorbije vijf jaar slechts één keer politie gezien en dan nog omdat zij opgeroepen waren voor vandalisme aan verschillende auto's tijdens de nachturen. Het vandalisme beperkte zich tot platte banden. Waren ze stuk gestoken of gewoon plat gezet dat weet ik niet. Blijkbaar was dat heel plezant want de dader(s) hadden de tijd genomen om van elke auto alle vier banden plat te zetten. Je ziet beste Koen en Katrien, zelfs in een klein plattelandsdorpje met ongeveer negenhonderd inwoners komt vandalisme voor. Er zijn daar voor de jeugd geen uitgangsmogelijkheden om zich te amuseren. Gewoonlijk kopen ze in de dorpswinkel alcoholische dranken en hangen dan hier of daar rond om binnen de kortste keren in de dronken toestand de boel op stelten te zetten. Ze weten dat er geen politie is om hen in te tomen dus gaan ze voor de volle honderd procent ! Gelukkig is dat niet elk weekend want na zo'n uitspatting, zijn er altijd wel jongeren die van hun ouders huisarrest opgelopen hebben en dan is het weer even rustig. :-) Zo beste Koen,Katrien en Zonne, hopelijk hebben jullie wat kunnen genietn, lachen met mijn bescheiden bijdrage op jullie blog ! Daaaag ! Nonkel Herman

    BeantwoordenVerwijderen