vrijdag 13 december 2013

MUTUELLE LES DEUX FROMAGES


Twee auto’s voor een kleine familie zoals de onze. “Wat een luxe”, is mijn eerste gedachte. Maar hier op het Franse platteland helaas geen overbodige. 
Ik stap in mijn ondertussen dertien jaar-oud geworden Skoda. En ik in mijn twaalfjarige Land-Rover. Samen vieren ze dit jaar hun zilveren jubileum. Samen hebben ze ongeveer honderdvijftig keer het traject Gavaudun-Kortrijk afgelegd. Heen en terug. 
Bijna tijd om met pensioen te gaan, zou je denken. Het jammere is dat ze dat beiden tegelijk willen doen. Het leuke is dat ze dan samen zouden kunnen genieten van hun oude dag. Leuk voor hen dan toch. 
De eigenaars echter werkten zich dit jaar te pletter om hun ziekte-onkosten steeds opnieuw te betalen. Het enige wat er ontbreekt is een ziekenbond of een soort ziekte-verzekering voor vierwielers, die een deel van de kosten terugbetaald. 
De ene kwam vandaag terug uit het ziekenhuis, de andere moet volgende week onder het mes. En toch blijven we deze wagentjes een kans geven. Waarom in godsnaam? Vinden we het dan echt zo’n schatjes? Of kunnen we ze gewoon niet loslaten? 
Misschien worden wij wel de oprichters van de ziekenbond voor auto’s. 
Als ieder lid nu eens pakweg vijftig euro per maand zou betalen.Hoe jonger de wagen, hoe minder je zou moeten betalen. En we mikken op tien miljoen klanten hier in Frankrijk. Dat is een half miljard per maand. Voorwaarde zou ook zijn dat je minstens zes maand moet aangesloten zijn vooraleer de eerste garagekosten worden terugbetaald. Dat zou betekenen dat we al drie miljard in kas zouden hebben voordat de eerste doktersbriefjes binnenkomen. Met dat bedrag kan je al wat carrosserie laten uitbuilen, me dunkt. 
De voordelen zouden enorm zijn. Mensen zouden sneller naar de garage gaan wat zou betekenen dat het wagenpark in een betere toestand zou verkeren. De economie zou aanzwengelen omdat elke garagist een paar manschappen extra nodig zou hebben. Ook wij zouden massa’s personeel nodig hebben. In ieder dorp een caisse mutuelle des voitures. 
‘Tres bonne idee”, hopen wij van Hollande te horen. 
"Mutuelle les deux fromages". Dat bekt nog goed ook.
Wij houden jullie op de hoogte. 
Van uw correspondenten ter plaatse.
A+ 

1 opmerking:

  1. Dag Koen, Katrien,

    Goed idee Koen, hou mij op de hoogte ! Vorige week groot onderhoud van mijn Kia Ceed'je. 315 euro ! Op dit ogenblik zijn ze bij Kempisch car-glas de voorruit aan het vervangen. In Frankrijk is een steentje op mijn ruit terecht gekomen. Ik heb daar wel een behoorlijke knal gehoord maar zag geen zichtbare schade. Terug in Belgie, bij het reinigen van mijn auto zag ik in het zwarte gedeelte onder van de ruit een winkelhaak van een barst dus vervangen. Prijskaartje 350 euro ! Ze weten daarboven niet blijkbaar niet dat ik mijn centjes nodig heb om mijn nieuwe huis in Arzal - Bretagne - Frankrijk te bekostigen. :-( Groetjes en tot gauw in Belgenland ! Nonkel Herman :-)

    BeantwoordenVerwijderen