zaterdag 25 augustus 2012

GEZONDHEID


Gezondheid... wat is dat voor een beest? 
Eigenlijk kent iedereen het... en iedereen wil er het beste van... en allemaal hebben we een groot deel hiervan zelf in handen... en allemaal laten we ons graag verleiden tot dingen die niet bevorderlijk zijn voor de gezondheid... of erger, geven we het uit handen...
hoe komt dat nu eigenlijk? 
Ik kan niet verkondigen dat ik het antwoord in petto heb. Wel kan ik zeggen dat de mens een kudde-dier is. Er sociale druk kan zijn. Of juist sociale goedkeuring. Dat de minderheid bewust bezig is met gezondheid, of misschien niet  gelooft in eigen krachten.
Ooit las ik in een blaadje van Weleda dat overwegend erfelijke factoren je algemene gezondheid bepalen tot aan je 40ste... na je 40ste is je gezondheid een spiegel van hoe je hebt geleefd. Ik vond dat daar wel waarheid in zat. 
Ik geloof heel erg dat je heel je leven met je gezondheid moet bezig zijn, en dus niet enkel de jaren van pensioenleeftijd. Ik heb soms iets freaky in mij maar eigenlijk hoef je helemaal niet freaky te zijn. Met gewoon-zijn kom je ook al heel ver. Neem nu voeding en drank. Hier of daar eens zondigen is best OK... maar als je zondigen meer regel wordt dan uitzondering... dan denk ik dat dat je niet ten goede zal komen. Of neem nu stress. Stress kan soms een gezonde drive zijn in eenieders leven. Wanneer  stress echter een constante wordt of als stress je leven begint te blokkeren, wees gerust dat het dan al veel te lang een vriend is in je leven. Een vijand die een vriend is geworden, gewoon omdat we het gewoon zijn... gewoon omdat we niet anders kennen en het vervolgens zijn gaan omarmen. 
Verandering is niet steeds evident. Het kan veel energie opslorpen. Maar verandering maakt je wel flexibel en laat je niet vastroesten in je veilige en gekende situatie. Soms is het best griezelig om te springen in het onbekende. Ik moedig mensen graag aan om te durven, om te doen, om te leven... Ik zie graag mensen die “courageux” zijn. Wist je trouwens dat “koen” in het woordenboek staat en dat het “dapper” betekent? Ik vind het fantastisch dat ik met een dappere ridder getrouwd ben. Misschien is hij wel een spiegel van mij? hihi... één keer in het jaar is het toegestaan om te boffen over jezelf. Bovendien vertelde een vriend me eens dat je ten minste drie keer per jaar iets moet doen dat je nog nooit eerder deed of waarvoor je schrik hebt... hebt u die drie dingen dit jaar reeds geprobeerd? 
groetjes en veel liefs, Katrien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten