vrijdag 23 maart 2012

bonjour

Een hemelse ontmoeting,precies tweeënhalf jaar terug...op een bospad in Herbeumont,de Belgische Ardennen...beiden op zoek naar voedsel voor ons kampvuur,later die avond... 
Die ontmoeting leidde ons,nu 30 maand later,in vogelvlucht,900km verder zuidwaarts...Naar het pittoreske Saint-Méard-de-Dronne,in de wondermooie Franse Dordogne...
Het waren geen saaie 30 maanden,al maakten we onszelf dat wel eens wijs...Als er twee dagen niks gebeurde werden we onrustig... 
We wisselden vier keer van woonplaats alvorens hier uiteindelijk neer te strijken...Koen zelfs vijf keer...van Kortrijk naar wereldstad Kalfort...Vandaar ging het voor enkele maanden richting La Palmyre aan de Atlantische kust voor een hels camping-avontuur...Toen bracht het lot ons naar 2 locaties in Turnhout...
En nu zijn we dus hier...Voor een héle lange tijd,dat is toch alvast de bedoeling... 
Tussendoor vertoefden we enkele maanden bij vrienden in de Spaanse Pyreneeën om te helpen bij de renovatie van hun huis...Daar werden we zwanger... We huwden (van moeten,zou mijn grootmoeder-zaliger hebben gezegd)... 
En toen werd Zonne geboren,onze prachtige,wondermooie dochter...Met dank aan Lieve,Bertje ut Mworsjele en Jo voor de sublieme begeleiding op weg daar naartoe... 
Een omwenteling om U tegen te zeggen... Ze bezorgt ons héél snel grijze haren en schenkt ons in ruil daarvoor slapeloze nachten...Ze houdt ons de ganse dag zoet met haar hunker naar aandacht,voedsel en verse luiers...
Maar ze geeft ons ook veel nieuwe inzichten door haar je m’en foutisme,haar schaamteloosheid en haar 100% in het NU-leven...Ze piekert niet of iemand haar kan zien als ze moet kakken,wel integendeel,ze kijkt je tegelijkertijd recht in de ogen en lacht haar ondertussen 2 tandjes bloot... 
Het is wonderbaarlijk te beseffen dat wij allemaal ooit net zoals haar waren,compleet vrij van ratio en zorgen en gepieker en veronderstellingen... Wij zijn het echter allemaal vergeten,of nog erger,men heeft het ons afgeleerd, afgenomen...Doe niet zus...denk niet zo...,zit stil...zwijg...doe dit..doe het ZO en niet zoals jij voelt dat het moet... En als we alles uiteindelijk zijn afgeleerd, héhé, en we braaf de kudde volgen worden we beloond met een diploma en worden we de wereld ingestuurd ..ondersteboven,binnenstebuiten en achterstevoren gekeerd,totaal vervreemd van onze natuur...
 Voor Zonne maakt het geen fluit uit,Vlaanderen,de Dordogne of desnoods Timboektoe,ze doet haar ding zonder verpinken,verovert harten aan de lopende band en is voor ons zowaar een ijsbreker om sneller contacten te leggen... 
Hoe het leven hier verloopt in onze nieuwe habitat en hoe Zonne zich ontwikkelt hopen wij  u vanaf heden op regelmatige basis te vertellen... 
we kunnen wel al meegeven dat je hier ook de dagelijkse beslommeringen hebt...’s morgens hout gaan sprokkelen voor het haardvuur van ‘s avonds...alweer op de rem moeten gaan staan omdat vijf reetjes het zich veroorloven de straat over te steken,zonder links of rechts te kijken,niet eens over een zebrapad notabene...’s avonds met open mond naar de immense sterrenhemel liggen gapen,als je iemand die nog nooit België heeft verlaten zou vertellen hoeveel sterren er wel zijn laat hij jou zeker interneren...of luisteren naar de oorverdovende stilte,nu en dat slechts onderbroken door het geoehoeg van een uil op tien kilometer afstand...in vogelvlucht weliswaar...als het natuurlijk geen ordinaire bosuil is...al heb je daar ook al hélé goede imitators bij...of ook nog genieten van de heerlijke zon die nu,halfweg maart ,al zomers aanvoelt...
Zoals je merkt,zijn gewone gangetje... 
Wat doen wij hier ? Heeft Zonne nog steeds twee tandjes ? Zijn er nog steeds zoveel sterren ?Dit...en nog veel meer,volgende keer,in een nieuwe aflevering van "les deux fromages en france". En voor nu...oogjes dicht en snaveltjes toe... U kunt ons vanuit het schilderachtige maar o zo volgebouwde Vlaanderen steeds iets nalaten in onze letterdoos,dat zou ons sterk plezieren...


1 opmerking:

  1. Dag Koen , Katrien en Zonne, Volgens mij hebben jullie het daar heel goed naar uw zin. Uw dorpje in de Dordogne is zo begrijp ik één en al rust. Mooie natuur, mooie omgeving en die heerlijke stilte niet alleen tijdens de daguren maar vooral tijdens de nachturen. Het is een luxe waarvan ik hier in Turnhout alleen maar kan dromen. Wat zou ik graag zelf ook België achter mijlaten Jammer genoeg heb ik niet jullie durf en lef om hetzelfde als jullie te doen maar dan wel naar mijn lievelingsdorpje Arzal in het uiterste oosten en zuiden van Bretagne.Vanaf 1 september ben ik ginds en weer voor zes weken en wie weet hak ik tijdens die periode, vakantie toch nog die dikke koord door die mij nu nog aan België bind. Ik ben echt heel blij voor jullie maar tegelijkertijd ook wat jaloers :-) want wat jullie gevonden hebben is ook mijn grote droom en wens. Zo beste Koen, Katrien en Zonne. Het is nu zondagmorgend 04:30 en ik ga nu toch een tweede poging ondernemen om in slaap te geraken. Gisteren zaterdagavond voor de derde keer met vrienden mijn zestigste verjaardag gevierd in de taverne-restaurant de Cardijn in Kasterlee. Ik mag dat nog twee keer overdoen met nog twee andere groepen vrienden. Niet goedkoop maar telkens heel leuk en vooral lekker tafelen. Zijn geld meer dan de moeite waard ! Ik was zondagmorgend om 00:30 terug thuis maar kon de slaap niet vatten en dus terug mijn bed uit. Vergeet niet over te schakelen van het winteruur naar het zomeruur dat wil zeggen één uur vooruit ! Ik heb hier bij mij omdat ik toch niet kon slapen thuis al 12 klokken, aan het zomeruur aangepast. Straks nog de klok van mijn auto en ik ben weer een paar maanden gerust. Beste Koen, Katrien en Zonne, ik hoop in stilte na mijn vakantie in het Bretoense Arzal via jullie terug naar België te reizen. Tussen Arzal en jullie dorpje is de afstand slechts 450km dus best te doen om een ommetje te maken om eens even een goeiedag te komen zeggen. Ik ben echt benieuwd naar jullie nieuwe thuis. Zo, nu mijn bed in en wat pitten ! Nog vele groetjes en geef Zonne die kleine hartenveroveraarster nog een paar zoenen en een dikke knuffel van mij ! Daaaaaaaaag ! :-) Herman :-)

    BeantwoordenVerwijderen