zaterdag 27 oktober 2012

RUILHANDEL


Het overkomt me de laatste tijd meer en meer. Mensen willen mijn geld niet. Ze willen mijn suikerwaren.Snoep en koekjes.
Vorige week bestelde ik op de markt in Mussidan een stuk paté de campagne. Toen ik vroeg wat ik diende te betalen vroeg de marktkramer een zakje snoep. Ik vulde hem een flinke zak. En dat vond hij dan weer teveel. Hij stopte nog iets bij de paté.
Toen ik thuiskwam bleek hij nog twee lappen côte à l’os te hebben meegegeven. Niet zomaar twee kleine stukjes. Een gemiddeld Servo-Kroatisch gezin kon er zich drie dagen aan te goed doen.
Vandaag stond Michel, een meloenenverkoper, plots aan mijn kraampje in Ribérac. Niet met meloenen. Maar met een zak, gevuld met tweehonderd balonnen, stokjes en toebehoren. Gekregen of gekocht bij zijn zoon die in één of andere feestwinkel werkt. Om mijn kraam wat meer op te fleuren en uit te delen aan de kindjes. 
Ik was blij verrast, want alhoewel ik er niet had om gevraagd speelde ik wel al langer met het idee om wat meer kleur in mijn kraam aan te brengen.
Toen ik wederom mijn schuld vroeg, nam hij een zakje, vulde het met vijf pakjes koeken, en daarmee was de zaak beklonken.
Heerlijk toch, die nieuwe vorm van handel drijven. Die eigenlijk al zo oud is als de straat, maar blijkbaar weer zijn intrede maakt onder de marktkramers in Frankrijk.
Bij de scouts deden we het wel vaker. We vertrokken met een hardgekookt ei en aan het eind van de middag waren we trotse bezitters van een vierentwintigdelige medische encyclopedie. Of van een antieken hamsterkooi. Mest inclusief. Waar we eigenlijk geen fluit aan hadden. Maar die we dan weer konden gebruiken voor een volgende ruilhandel.
Ik vond het heerlijk amusement. En spannend. Want achter elke deur kon wel eens een schat op ons liggen liggen te wachten.
Deed u als kind ook zo’n leuke dingen?
Kunt u bij uw buren ook zomaar even binnenspringen?
En vind u ook dat u geluk zelf kunt afdwingen?
Elke keer weer een nieuw verhaal. Zonder twijfel ook de volgende keer. In een nieuwe aflevering van les deux fromages en France.
Van uw correspondent ter plaatse.
A+

Geen opmerkingen:

Een reactie posten