zondag 14 oktober 2012

OUDE WIJVEN


Al meer dan een half uur zit ik op een blanco blad te staren. Mijn inspiratie zit in mijn kleine teen. De linker. Een writersblock. Zo wordt het genoemd door de grote schrijvers. Ik blijf bescheiden. Maar ook kleine schrijvers hebben er recht op me dunkt. 
Ik bevind me in Rouffignac. Ergens tussen Périgueux en Le Bugue. Het is zondagmorgen. De zon beschijnt nog het andere halfrond. Het is net geen halfacht. Water valt in bakken naar beneden. In België noemen we het “oude wijven regenen.”
De dappersten onder de marktkramers hebben hun parasol reeds opengeschoven. Ik zit nog knussie-knussie in de warme wagen. The Eurythmics zingen toepasselijk Here comes the rain again.
Koud zal ik het alvast niet hebben. Mijn geheim is thermisch ondergoed. Wondergoed.
In het enige café die het dorp rijk is worden de lichten aangestoken. Een dampende café-au-lait voor de werkzaamheden is hier mijn wekelijks ritueel.
Er waait een stevige bries. Hopelijk verdrijft die de zwangere regenwolken.
In België was ik meer dan tien jaar marktkramer.Er is één groot verschil met Zuid-Frankrijk. In België zijn de mensen ingesteld op regen en kou. Zij komen, zelfs bij hondeweer, toch buiten. Hier blijven de mensen binnen. Lekker bij het haardvuur. Croissantje met koffie. Een Frans chansontje op de achtergrond. Of wat accordeondeuntjes. Een buurman die even binnenwipt. Aanschuift. Petit déjeuner wordt brunch. Een glaasje alcohol kan er misschien al in. Met wat paté du campagne. Stukje brood met geitenkaas. Misschien een oestertje slurpen.
Bedenk ik mij. Terwijl het intussen gestopt is met regenen. En het langzaam maar zeker, maar zeker langzaam dag wordt. Tijd om de waren uit te stallen. Koffietje niet vergeten.
De markt is intussen afgelopen. De regen bleef uit. 
Maar met alle respect, wel veel “oude wijven.”
Une bonne dimanche.
Bent u ook niet zo gek op regen?
Rijdt u ook zo graag op slingerwegen?
En is drie maal drie ook in Frankrijk nog altijd negen?
Regen of hagel, sneeuw of tsunami, het zal ons niet tegenhouden voor het schrijven van een nieuwe aflevering van les deux fromages en France. Heel binnenkort.
Van uw correspondent ter plaatse.
A+

Geen opmerkingen:

Een reactie posten