zaterdag 30 juni 2012

FIDEL DE LIBEL


Het is hier de laatste dagen zo tropisch warm geweest, dat je elke morgen vol verwachting de luiken opent. In de hoop dat de moestuin vol ananas zal staan. Voorlopig echter houden we het op boontjes, spruitjes, meloen en courgettes. Wat ook lekker is natuurlijk. Wist u trouwens dat ananas één van de minst bespoten fruitsoorten is die je kan vinden? En het is op de koop toe ontzettend lekker. Maar zoals bij vele good-news-dingen wringt ook hier het schoentje ergens. De werkomstandigheden in de ananas-kwekerijen zijn mensonwaardig. Bij het niet behalen van de vooropgestelde quota’s, worden de plukkers een hand afgehakt. De linker dan wel de rechter. Daar hebben de plukkers, wellicht dankzij tussenkomst van de vakbond, volledig de vrije keuze in. Wat toch al een mooie toegeving op zich is. 
Appels zijn dan weer te mijden als het op pesticiden aankomt. Iedereen kent wel de spreuk “an apple a day, keeps the doctor away”. Sinds vorige week is dat veranderd in “een appel per dag, houdt de dokter aan de slag”. Wat gisteren nog een zekerheid was, is vandaag alweer achterhaald. En zo is er elke week wel iets die naar het rijk der fabeltjes wordt verwezen. Er zijn geen zekerheden meer. 
Kijk nu naar Gert en Josje. Vond u dat ook geen droomkoppel? Na amper enkele maanden is hun relatie alweer over en uit. Wellicht was voor Josje die pratende hond in bed er net iets teveel aan. 
Deze week hadden wij wel een héél bijzondere gast in ons huisje. Een reuze-libel had de weg naar binnen gevonden en wou niet meer naar buiten. Na drie dagen hebben we ze uiteindelijk zelf buitengezet. Wegens het niet betalen van de huur. Op zich is het al hoogst uitzonderlijk dat een libel een huis binnenvliegt. Als je dan ook nog bedenkt dat wij kilometers verwijderd wonen van het dichtsbijzijnde water, maakt dat het nog ongewoner. En ook qua symboliek kan het wel tellen. Een libel staat namelijk symbool voor geluk, kracht, voorspoed en verandering. Ik hoor u al luidop denken “Hebben die twee intussen nog geen verandering genoeg gehad?” En daar hebt u natuurlijk wel een punt. 
Velen zouden de libel afdoen als toeval. Wij niet. Voor ons is het een teken. Wij geloven niet in toeval. Alles heeft zijn reden. 
Tot slot nog even dit. Roger Vangheluwe, Jos Gheysen, Pater Versteylen, Walter Capiau... het lijstje wordt stilaan indrukwekkend. Iemand een ongeneeslijke ziekte toewensen mag natuurlijk niet. Maar een grote bult op hun voorhoofd die nooit meer weggaat is natuurlijk wel toegelaten. Liefst in twee kleuren. Die bovendien constant jeukt. Bij deze.
Hebben wij onze droomcamping al op het oog?
Heb ik last van een tenniselleboog?
En is het hier echt al vier weken kurkdroog?
Ik trek me terug in meditatie en hou jullie op de hoogte in een nieuwe aflevering van les deux fromages en France.
Van uw correspondent ter plaatse.
A+

1 opmerking:

  1. Hallo nieuwe bewoners van Saint Méard de Dronne !

    Iedereen gezond en wel ? Zonne ziek geweest lees ik ? Hopelijk is zij intussen weer gezond en kan ze weer volop van het leven genieten. Het klopt, dat Zonne zelfs ziek op de foto er heel beeldig op staat. :-) Hebben jullie Fidel de libel nog terug gezien ? :-) De zon doet blijkbaar in de Dordogne goed haar best. Hier gaat het weer op en neer met de nadruk op neer. Niets aan te doen ! Vandaag maandag 2 juli wel een zonnige dag. Ik heb vandaag al heel wat zweet gelaten. Ik ben sinds voorbije zaterdag eindelijk begonnen met mijn garage op te ruimen en opnieuw in te richten. Ik heb in het voorbije weekend 4 wandrekken in elkaar geknutseld. 1 wandrek was zo in elkaar te steken maar die 3 andere, 48 bouten per stuk. Om gek van te worden ! Vandaag in de voormiddag nog het één en ander opgemeten en dan gaan winkelen in de Turnhoutse Brico. Mijn kar was meer dan vol dus..... ter plaatse ook maar een aanhanger met huif ( er was geen aanhanger zonder huif beschikbaar ) gehuurd om alles thuis te krijgen. Daarna ( drie kwartier later ) die aanhanger terug ingeleverd. Wat was het warm, wat heb ik gezweet ! Kan ook lui zweet geweest zijn hoor :-) Nog even de nieuwe Mc. Donalds bezocht om mijn knorrende maag te kalmeren. Wel geen gezond eten maar wel heel gemakkelijk ! :-) Sinds 16h00 lekker voluit op de zetel om wat te climatiseren, af te koelen en nu.... even wat op jullie blog plaatsen. Mijn bovenbuur jullie voormalige etagebuur heeft intussen zijn koffers gepakt en is naar Tilburg verhuist. Die jongen zat onder de schulden en heeft de deurwaarder niet afgewacht om zijn spulletjes in Nederland in veiligheid te brengen. Nu maar afwachten wie mijn toekomstige nieuwe bovenburen gaan zijn. Nog maar eens alles uitleggen en hopen dat alles goed gaat. Vanaf morgen ga ik weer wat in mijn garage verder doen. Het vraagt tijd en veel goesting maar het gaat allemaal weer in orde komen. Hoe gaat het met de jacht op een leuke baan voor beiden daar in Frankrijk ? Komt er wat beweging in ? Jullie zoeken werk en ik..... ik ontloop werk ! Ik krijg intussen toch al poen om niets te doen ! :-)

    Zo, ik ga mijn laatste ( nummer 2 ) Mc. Donalds hamburger naar binnen werken en dan naar de zoveelste herhaling van De Kampioenen zien. Het is weer de tijd van herhalingen. De Kampioenen, De kotmadam, Hallo hallo en zo verder en zo verder. Groetjes en tot de volgende keer ! Nonkel Herman :-)

    BeantwoordenVerwijderen